Bedrijf verkopen? De eerste twee stappen (1)
21 juni 2022 
1 min. leestijd

Bedrijf verkopen? De eerste twee stappen (1)

Een strategie voor de tent of de vent?

Jaarlijks vinden in Nederland zo’n 23.000 bedrijfsoverdrachten plaats. Denk je er wel eens aan om je onderneming te verkopen? Is deze verkoopwens een proces van doordachte waarde-opbouw of sta je onder druk en handel je vanuit stress of desillusie? Het zal je niet verbazen dat een exit vanuit emotionele beweegredenen niet het beste uitgangspunt vormt voor onderhandelingen. Gevoelsmatig lijkt dit het juiste moment want je wilt er gewoon vanaf en het liefst zo snel mogelijk.

De vraag is dan alleen; Verkoop jij ‘de tent’ of ‘de vent’?

Maar wat is dan wél de beste strategie voor een exit, hoe houd je focus in dit hectische proces? Als ondernemer ben je voornamelijk bezig met de dagelijks praktijk van jouw business en heb je waarschijnlijk niet heel vaak of zelfs nog nooit een verkooptraject doorlopen.

In deze blog-serie lees je hoe je gefocust komt tot een succesvolle exit. Vandaag de eerste twee stappen in de voorbereiding op een betere verkoop.

Financiële planning

De eerste stap in het verkooptraject is het opstellen van een financieel plan. Een financieel plan geeft je inzicht in hetgeen je nodig hebt om de komende jaren (of je gehele verdere leven) te genieten van alle inspanningen die je hebt verricht. Hiervoor neem je jouw salaris, het dividend en de verkoopprijs voor het restant in acht. Hoe zeker ben jij van jouw planning? Hier kun je natuurlijk onze hulp bij vragen.

Waardering

Nu is het tijd voor een waardering. Een waardering geeft je een realistisch beeld van de waarde van je bedrijf. Als het goed is matchen de financiële planning en de waardering. Als deze twee nog niet matchen is er werk te doen of moet je misschien alsnog andere (levens)keuzes maken. Heb je helder voor ogen wat jij uiteindelijk, realistisch gezien voor je levenswerk wilt ontvangen en past dit bij je verdere plannen? Sla dan een piketpaaltje. Dit paaltje symboliseert jouw bottom line, jouw uitgangsvoorwaarden. Dit is een belangrijke stap aangezien onderhandelen zonder piketpaaltje vaak lastig blijkt. Ondernemers neigen dan nog weleens om net iets verder te zakken dan (vooraf) gewenst. Wees duidelijk en eerlijk voor jezelf en de kandidaat-koper. Een keer weglopen van de onderhandelingstafel hoort ook bij het proces hoe eng dit misschien ook lijkt.

Deze twee stappen lijken misschien niet zo spannend maar ze zijn ontzettend belangrijk voor het proces. Vanuit deze stappen gaan we namelijk verder kijken en als de basis niet goed is kunnen we ook niet gaan bouwen.

Wil jij ook weten waar jij aan toe bent? Lees dan meer over het opstellen van een waardering,

Over de schrijver
Robert Schulze | oprichter Robert Schulze Overnameplanning | geboren te Amsterdam 6 oktober 1972 | Gehuwd met Brigitta | 3 kinderen | Bedrijfseconomie gestudeerd in Amsterdam | MBA behaald in Londen | Ingeschreven in het Register Adviseurs Bedrijfsopvolging | voorzitter Ondernemend Diemen | Bestuurslid Golfclub Houtrak | voorzitter Business Open| ambassadeur Rise Up Now | als de agenda het toelaat altijd in voor een rondje golf. Robert schrijft over bedrijfswaardering, bedrijfsovername, groei & waarde optimalisatie, netwerken en rust & structuur als ondernemer. Robert is tevens te boeken als spreker.