Rust is de sleutel
10 februari 2023 
2 min. leestijd

Rust is de sleutel

Rust is de sleutel in structuur

Je bent misschien op zoek naar meer rust en overzicht in jouw leven als ondernemer. Daarom lees je waarschijnlijk deze blog met acht stappen voor meer structuur. Met meer structuur is er meer tijd over voor jou om te doen waarmee je de onderneming bent gestart, werken AAN in plaats van IN jouw onderneming.

In deze blog lees je over de laatste twee stappen.

 Stap 7: Rust in je hoofd

Als ondernemer ben je druk en heb je dagelijks veel in en aan je hoofd. Hierbij een aantal tips voor meer rust:

  1. Stop met multitasken, de mens is daar simpelweg niet voor gemaakt. Ben je met een taak bezig, zet je berichtgeving op je telefoon dan op ‘niet storen’ en stop ‘m in een lade van je bureau of leg ‘m uit zicht achter je laptop; het zorgt voor focus voor deze specifieke taak. Pak daarna pas een volgende taak op.
  2. Ga af en toe even offline. Zet je telefoon en computer gewoon uit, die knop zit er niet voor niks op.
  3. Ga je pauzeren met collega’s, neem dan ook echt pauze. Maak lekker een wandeling in de buitenlucht.
  4. Slaap voldoende.

 💡 TIP

Uitstellen zonder buikpijn.

1. Verplaatst jezelf eens in je toekomstige ik: is het echt beter om het morgen te doen of kun je er beter nu vanaf zijn?

2. Werk met de 10min-regel: je kunt ergens uren tegenop zien (trainen bijvoorbeeld), maar spreek met jezelf af maar tien minuten te gaan. Je zult zien dat als je er eenmaal mee bezig bent, je vanzelf langer blijft. Dat geeft enorme voldoening.

3. Werk vanuit routine, dat zorgt voor minder afleiding.

Stap 8: Weten waar je geld blijft

Veel ondernemers hebben geen actueel inzicht in hun resultaten. In de regel kijken ze vaak alleen naar hun banksaldo, maar het banksaldo van vandaag geeft geen inzicht in je toekomstige kaspositie (ontvangsten minus uitgaven/aflossingen). Je zult zien dat inzicht in je cijfers heel handig én gewoon ook leuk is. Vanuit die inzichten werk je aan daadwerkelijke waarde-opbouw van jouw bedrijf. Inzicht in je financiële huishouding organiseren is tegenwoordig een fluitje van een cent voor zowel MKB als grote bedrijven.

Je kunt daarbij alles zelf doen, vaak is het raadzamer om dit uit te besteden aan een persoonlijke of virtuele assistent of een externe boekhouder.

💡 TIP

Maak een budget voor jezelf en vergelijk de werkelijke cijfers eens per maand. Zo kom je aan het einde van het jaar niet voor verrassingen te staan

Tot slot

Wil je écht meer rust in je leven? Dan is de belangrijkste tip om hier vandaag nog mee aan de slag te gaan, op een wijze waar jij je goed bij voelt. Het hoeft maar één tip te zijn die je vandaag oppakt. Hopelijk hebben deze blogs jou de eerste handvatten geboden om jouw leven overzichtelijker te maken en meer rust te realiseren. Veel plezier met het (verder) structureren van jouw business en leven!

Wil je ook weten hoe een goede structuur kan bijdragen aan een hogere verkoopprijs voor jouw bedrijf? Neem dan eens contact op.

Over de schrijver
Robert Schulze | oprichter Robert Schulze Overnameplanning | geboren te Amsterdam 6 oktober 1972 | Gehuwd met Brigitta | 3 kinderen | Bedrijfseconomie gestudeerd in Amsterdam | MBA behaald in Londen | Ingeschreven in het Register Adviseurs Bedrijfsopvolging | voorzitter Ondernemend Diemen | Bestuurslid Golfclub Houtrak | voorzitter Business Open| ambassadeur Rise Up Now | als de agenda het toelaat altijd in voor een rondje golf. Robert schrijft over bedrijfswaardering, bedrijfsovername, groei & waarde optimalisatie, netwerken en rust & structuur als ondernemer. Robert is tevens te boeken als spreker.