Boost je productiviteit
09 februari 2023 
1 min. leestijd

Boost je productiviteit

Boosts en Tools

Je bent misschien op zoek naar meer rust en overzicht in jouw leven als ondernemer. Daarom lees je waarschijnlijk deze blog met acht stappen voor meer structuur. Met meer structuur is er meer tijd over voor jou om te doen waarmee je de onderneming bent gestart, werken AAN in plaats van IN jouw onderneming.

In deze blog lees je over de 6e stap.

Stap 6: Boost de productiviteit

Er bestaan tegenwoordig online talloze tools om je (werkende) leven makkelijker te maken. De meeste zijn gratis, veelal om je te verleiden tot de aanmaak van een businessaccount overigens. Maar een prijs van een paar dollar of euro per gebruiker is nog wel te overzien. Hieronder een aantal suggesties van slimme tools:

CRM

Ondernemers zonder CRM-systeem missen tevens commerciële kansen. Simpelweg omdat je niet alles kunt onthouden en briefjes, notities en visitekaartjes vaak kwijtraken. Een prospect spreken en morgen terugbellen lukt nog wel, maar weet je een jaar later ook nog wie je toen hebt gesproken? Zelf ben ik fan van OnePageCRM, omdat het eenvoudig werkt en niet te duur. Maar check vooral alle andere opties zoals b.v. Teamleader, Pipedrive, Hubspot etc.

Bij verkooptrajecten van bedrijven wordt vaak de vraag gesteld door kandidaat-koper hoe de omzetverwachting in de toekomst eruitziet. Hoe mooi is het dan als je met een druk op de knop een gewogen sales pipeline kunt laten zien om zo aan te tonen dat jouw prognose zeer goed is ingeschat.

SLACK

Al die mails, social berichten, sms’jes, whatsappjes etc. die binnenkomen, al die notificaties en verschillende plekken met berichten bijhouden. Met Slack verloopt alle interne communicatie via één platform. Het scheelt je onnodig veel interne e-mails (met handtekeningen, bijlages etc.) en ordent en kanaliseert alle berichten van collega’s, wel zo overzichtelijk.

Je kunt er ook mee bellen. Slack wordt door grote ontwikkelaars zoals AirBnbB gebruikt, maar ook door veel kleine ontwikkelaars. Het werkt net als andere gerenommeerde apps zowel op je desktop als op je smartphone.

Opslag in de cloud

Sommige ondernemers kiezen er nog steeds voor om eigen servers op te tuigen voor de beschikbaarheid van files en het delen van grote bestanden. Online opslagsystemen als Dropbox, Google Drive, iCloud, OneDrive en Box bieden dezelfde service en zelfs meer. Let er wel op dat je weet waar je gegevens staan in verband met de huidige privacywetgeving.

 💡 TIP

Denk bij het aansluiten van dit soort systemen wel goed na over wat je nodig hebt en of ze ook met elkaar kunnen ‘praten’. Ik zie vanuit bedrijven nog wel eens ontstaan dat een HR afdeling een bepaalde tool wenst, marketing een ander en finance weer iets anders. Zo zijn er drie systemen die dan op elkaar moeten worden aangesloten. Vraag jezelf af of dat anders kan? Het bespaart je zeker tijd en geld.

Wil je ook weten hoe een goede structuur kan bijdragen aan een hogere verkoopprijs voor jouw bedrijf? Neem dan eens contact op.

Over de schrijver
Robert Schulze | oprichter Robert Schulze Overnameplanning | geboren te Amsterdam 6 oktober 1972 | Gehuwd met Brigitta | 3 kinderen | Bedrijfseconomie gestudeerd in Amsterdam | MBA behaald in Londen | Ingeschreven in het Register Adviseurs Bedrijfsopvolging | voorzitter Ondernemend Diemen | Bestuurslid Golfclub Houtrak | voorzitter Business Open| ambassadeur Rise Up Now | als de agenda het toelaat altijd in voor een rondje golf.Robert schrijft over bedrijfswaardering, bedrijfsovername, groei & waarde optimalisatie, netwerken en rust & structuur als ondernemer.Robert is tevens te boeken als spreker.