Bedrijf verkopen? Voorbereiden op bedrijfsverkoop  (3)
02 september 2022 
2 min. leestijd

Bedrijf verkopen? Voorbereiden op bedrijfsverkoop (3)

Een goed begin is het halve werk

Wat is de beste strategie voor een exit, hoe houd je focus in dit hectische proces? Als ondernemer ben je voornamelijk bezig met de dagelijks praktijk van jouw business en heb je waarschijnlijk niet heel vaak of zelfs nog nooit een verkooptraject doorlopen.

In deze blog-serie lees je hoe je gefocust waardevermeerdering van jouw bedrijf realiseert om te komen tot een succesvolle exit.

Voorbereiding

Om goed beslagen ten ijs te komen, is het noodzakelijk jouw bedrijf verkoop-klaar te maken. Als je al jaren in dit proces zit, wat wij jou alleen maar kunnen aanraden, dan ben je hier waarschijnlijk helemaal klaar voor. Komt het moment van exit sneller dan gedacht, dan is het in ieder geval raadzaam om bijvoorbeeld open einden uit de boekhouding te halen zoals de rekening courant positie van jou als DGA, het ordenen en actualiseren van contracten en wegwerken van dubieuze debiteuren.

Aangezien je uiteindelijk met de billen bloot moet om tot een deal te komen, is het verstandig om tijdig te beginnen met het opstellen van een informatie- of verkoopmemorandum (zakelijk vaak IM genoemd). In dit memorandum beschrijf je je hele onderneming, vanaf de oprichting, onderbouwd met prognoses. Het levert een zo compleet mogelijk beeld van je bedrijf, inclusief (tegenwoordig meestal) digitale bijlages zoals jaarverslagen, personeelslijsten, verzekeringspolissen, contracten met klanten en contracten met leveranciers.

Daarnaast stel je een teaser op. Dit is een anonieme samenvatting van meestal één of twee pagina’s waarin de kerngegevens van je bedrijf worden weergegeven. Houd er rekening mee dat sommige ondernemingen zo uniek zijn dat ze zichzelf zelfs anoniem prijsgeven.

Je kunt dit IM zien als de ultieme offerte, want uiteindelijk probeer je met dit document je bedrijf te verkopen en staat op de laatste pagina meestal jouw vraagprijs. Deze ligt natuurlijk net iets hoger dan wat je er uiteindelijk voor wilt hebben, maar dat begrijp je als ondernemer als geen ander. Helaas weet de kandidaat-koper dit ook.

Daarnaast kan het geen kwaad om een vendor due dilligence uit te voeren. Hierbij laat je een intern of extern persoon vast de moeilijke vragen stellen die de kandidaat-koper straks ook zal stellen en haal je alvast de kastanjes uit je eigen vuur.

Tot slot is het verstandig om een goede geheimhoudingsovereenkomst op te stellen, ook wel NDA (Non Disclosure Agreement) genoemd. Je wilt tenslotte wel dat je vertrouwelijke gegevens beschermd zijn.

Voorbereiding in vier stappen:

  • Informatie verzamelen, analyseren en presentabel maken
  • Opstellen teaser
  • Opstellen informatie- en verkoopmemorandum
  • Opstellen geheimhoudingsovereenkomst

Marktverkenning

Je weet nu wat de waarde van je bedrijf is en wat jij ervoor wilt hebben. Zoals iedere generaal die een slag gaat beginnen, is het wijs om de markt te verkennen. Wat speelt er momenteel in de markt, welke partijen zijn actief, zijn er kopers die soortgelijke bedrijven opkopen (en jou erbij willen) of zijn er partijen elders in de wereld die toetreding tot jouw markt zoeken? Op basis van dit onderzoek kun je je verkoop zó positioneren dat je zichtbaar wordt voor kandidaat-kopers en je het optimale eruit haalt. De eerste positionering en communicatie verloopt vaak via de voornoemde teaser. Als jij de voorbereiding helemaal hebt gedaan, heb je alle handvatten klaargezet voor jouzelf om de verkoop op te zetten.

Zoek je hulp bij het verkopen van jouw bedrijf?

Over de schrijver
Robert Schulze | oprichter Robert Schulze Overnameplanning | geboren te Amsterdam 6 oktober 1972 | Gehuwd met Brigitta | 3 kinderen | Bedrijfseconomie gestudeerd in Amsterdam | MBA behaald in Londen | Ingeschreven in het Register Adviseurs Bedrijfsopvolging | voorzitter Ondernemend Diemen | Bestuurslid Golfclub Houtrak | voorzitter Business Open| ambassadeur Rise Up Now | als de agenda het toelaat altijd in voor een rondje golf.Robert schrijft over bedrijfswaardering, bedrijfsovername, groei & waarde optimalisatie, netwerken en rust & structuur als ondernemer.Robert is tevens te boeken als spreker.