Bedrijf verkopen? De deal is bijna rond! (5)
02 september 2022 
1 min. leestijd

Bedrijf verkopen? De deal is bijna rond! (5)

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal

Wat is de beste strategie voor een exit, hoe houd je focus in dit hectische proces? Als ondernemer ben je voornamelijk bezig met de dagelijks praktijk van jouw business en heb je waarschijnlijk niet heel vaak of zelfs nog nooit een verkooptraject doorlopen.

In deze blog-serie lees je hoe je gefocust waardevermeerdering van jouw bedrijf realiseert om te komen tot een succesvolle exit. 

Boekenonderzoek

Nadat de intentieverklaring is getekend, zal de kandidaat-koper een due diligence (DD) of boekenonderzoek willen en moeten doen. Jij als verkoper hebt een meldingsplicht, de kandidaat-koper een onderzoeksplicht. Dit is de fase die ondernemers aan de verkopende kant vaak niet prettig vinden. Je gaat al je bedrijfsinformatie delen, vaak nog in het geheim zonder dat veel van je werknemers het weten. Dit is de tijd waarin de kandidaat-koper op zoek is naar de zogenaamde lijken in de kast. Heb jij als ondernemer de vendor due diligence goed gedaan en de zaken op orde dan zal dat zeker een mate van vertrouwen geven, maar spannend blijft het altijd. De due diligence wordt vaak door controllers of accountants van de kandidaat-koper gedaan. Deze zal bij enige twijfel aan de betrouwbaarheid van de cijfers, of bij niet uit het informatiememorandum blijkende verplichtingen, eventueel nog in onderhandeling willen treden over de uiteindelijke prijs. Het risico wordt dan groter geacht, de terugverdientijd langer en de kandidaat-koper wil een korting.

Laatste onderhandeling

Het is zover, de kandidaat-koper heeft het boekenonderzoek afgerond en wil nog een kleine korting of begint, als dat nog niet overeen was gekomen, over een variabel te betalen deel; de earn out. Een korting op de prijs spreekt voor zich en komt uiteindelijk vaak neer op handjeklap om de laatste euro. Bij een earn out, verbind jij als verkoper een deel van je prijs als variabele op basis van het behalen van bepaalde targets of het behouden van belangrijke contracten.
Ben je er uiteindelijk helemaal uit, dan kun je elkaar de hand schudden en heb je een deal.

Zoek je hulp bij het verkopen van jouw bedrijf?

Over de schrijver
Robert Schulze | oprichter Robert Schulze Overnameplanning | geboren te Amsterdam 6 oktober 1972 | Gehuwd met Brigitta | 3 kinderen | Bedrijfseconomie gestudeerd in Amsterdam | MBA behaald in Londen | Ingeschreven in het Register Adviseurs Bedrijfsopvolging | voorzitter Ondernemend Diemen | Bestuurslid Golfclub Houtrak | voorzitter Business Open| ambassadeur Rise Up Now | als de agenda het toelaat altijd in voor een rondje golf. Robert schrijft over bedrijfswaardering, bedrijfsovername, groei & waarde optimalisatie, netwerken en rust & structuur als ondernemer. Robert is tevens te boeken als spreker.